Databank dossiers

Brein - hersenen, leervermogen, leer-kracht (literatuur)

De hersenen zijn het waarnemende, aansturende, controlerende en informatieverwerkende orgaan in de mens. Ze bevinden zich binnenin de schedel en samen met het ruggenmerg vormen ze het centrale zenuwstelsel. De menselijke hersenen (hierna: hersenen) zijn een extreem complex orgaan; ze zijn opgebouwd uit vele tientallen miljarden (recent onderzoek van Suzana Herculano-Houzel van de Universiteit van Rio de Janeiro toont aan 86.000.000.000) zenuwcellen (neuronen) waarvan elk in verbinding staat met een groot aantal andere zenuwcellen, soms vele duizenden. De hersenen besturen en coƶrdineren zintuigsystemen, beweging (zowel bewust als onbewust) en homeostatische lichaamsfuncties zoals ademhaling, bloeddruk en lichaamstemperatuur. De hersenen zijn ook de bron van cognitie, logisch denken, verbeelding, creativiteit, emotie en geheugen. Al beslaan de menselijke hersenen slechts twee procent van het lichaamsvolume, ze gebruiken een tienvoud aan zuurstof vergeleken met de rest van het lichaam en verbruiken een kwart van de totale energie. Ook stroomt twintig procent van het bloed voortdurend naar de hersenen. Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Menselijke_hersenen
148 resultaten gevonden

SPELENDERWIJS VAARDIGHEIDSGESPREK

Stoffels, Olga ; Voort, Bart van de ; Broek, Maartje van den ; JSW (Jeugd in school en wereld), — 2018

Olga Stoffels, Bart van de Voort en Maartje van de Broek zijn werkzaam in het basisonderwijs als leerkracht en coördinator hoogbegaafdheid. In dit ...

THEMA: EXECUTIEVE FUNCTIES

Luijckx, Joli ; Kuijlaars, Nicolette ; Zee, Renate van der ; Balans magazine, — 2017

Reeks thema-artikelen over executieve functies:Executieve functies Waarom zijn executieve functies zo belangrijk en hoe versterk je ze?Een paard als juf...

THEMA: MEER MUZIEK

Nijboer, Marijke ; Hassink, Richard ; Blankestijn, Lisette ; Kader primair, — 2017

Reeks thema-artikelen met als thema: meer muziek op school:Muziek leert kinderen luisterenWat doet muziek met het kinderbrein? Van het veelvuldige luist...

LENIG DENKEN

Bruijne, Marenthe de ; Iersel, Sigrid van ; — 2015

Het boek bevat informatie met als doel de capaciteiten om creatief te denken verder te ontwikkelen en beter te benutten. Creatief denken is een kwestie ...

DAT LEER JE EFFE!

Wiel, Marcel van de ; Remediaal, — 2017

Artikel waarin een deel van de ontwikkeling van executieve functies van de adolescent, zoals plannen, organiseren, kiezen en nadenken, nader onder loep ...

AUTISME OF TAALONTWIKKELINGSSTOORNIS?

Kamphuis, DiĆ«nne ; — 2017

Dit boek bevat 63 verhalen waarin de vraag: autisme of een taalontwikkelingsstoornis? centraal staat. De verhalen gaan over thuis en vrije tijd, en over...

LEREN MET PAARDEN

Stigter, Tanja ; Kinderwijz, — 2017

Tanja Stigter is integratief kindertherapeut. Ze ontwikkelde een methode waarbij kinderen vanaf acht jaar met leerproblemen worden gecoacht met paarden....

DE ERNST BLIJKT PAS JAREN LATER...

Jansen, Natska ; OJ Actueel, — 2017

Niet-aangeboren hersenletsel (NAH) is de meest voorkomende oorzaak van verworven beperkingen onder kinderen en jongeren. Tegelijkertijd blijkt het herke...

SPEELKRIEBELS VOOR KLEUTERS

Florquin, Veerle ; Bertrands, Els ; — 2017

Speelkriebels voor kleuters is een praktisch bewegingsspelenboek. Het bevat 200 bewegingsspelen voor 2,5 tot 6-jarigen, waarvan 100 nieuwe. Het boek bev...

LESLOKAAL IN DE BUITENLUCHT

Aangeenbrug, Marusja ; De Nieuwe Leraar, — 2017

Buitenlessen kunnen een waardevolle aanvulling zijn op lessen in het schoolgebouw. In het artikel worden tips voor een buitenles gegeven: combineer disc...