Databank dossiers

Begaafdheid & excellentie (leermiddelen)

De leermiddelen zijn voor (hoog)begaafde leerlingen. Dit betekent niet ze niet ingezet kunnen worden voor alle kinderen die meer aankunnen of interesse tonen in de materialen. Elk kind is gebaat bij het actief aanspreken en ontwikkelen van denkvaardigheden. De noodzaak voor een (drastische) aanpassing van het reguliere lesprogramma is voor de hoogbegaafde leerling noodzakelijk. Het is belangrijk het curriculum te compacten en het daarnaast te verrijken met open opdrachten met een hoog abstractieniveau die een beroep doen op creativiteit, metacognitieve vaardigheden en zelfstandigheid.
237 resultaten gevonden

KLUNSELKAARTEN

— 2018

De klunselkaarten zijn de opvolgers van De GelukkigHB kaartjes. De kaartjes bevatten 70 stellingen en bijna 300 deelvragen/opdrachten. De kaarten k...

SPEELGOEDSAMEN

Veen, Erienne van der ; — 2018

Thijs vindt dat hij te oud is geworden om met zijn speelgoed te spelen. Dus staan speeltjes als Ringo Robot, Bonnie Beer en Tato Tablet al een tijdje on...

PIENTERE PEUTERS

Cattenstart, Fanny ; Groenewold, Marieke ; Dijk, Baukje van ; — 2018

Pientere Peuters is een instrument om kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong te herkennen en hen de juiste ondersteuning te bieden. Het inst...

IEDEREEN TALENT

Dewulf, Luk ; Borms, Brunhilde ; — 2017

Dit kijk-, lees- en ontdekboek is bedoeld om kinderen te helpen hun talenten te ontdekken. Zijn ze bijvoorbeeld een bezige bij, een ideeënfontein o...

IK KIES VOOR MIJN TALENT

Dewulf, Luk ; Beschuyt, Peter ; Pronk, Els ; — 2018

Deze toolbox biedt een overzicht van 40 zichtbare talenten van kinderen in activiteiten op school, thuis, in de sportclub. Met een uitgebreide set van w...

WISC V-NL WECHSLER INTELLIGENCE SCALE FOR CHILDREN [2017]

Wechsler, David ; — 2017

De WISC-V-NL is de nieuwste versie van de intelligentietest WISC voor jongeren van 6-17 jaar. In Nederland en Vlaanderen wordt de WISC-IV overgeslagen e...

GEWOON TOM

Boevere, Tom de ; Veijgen, Noor ; — 2017

Tom is 4 jaar oud en heeft nu al een boek geschreven. Tom is hoogbegaafd en daar gaat zijn boek dan ook over. Hij vroeg zich af of er boeken waren over ...

DE DROOMDENKER

Buis, Suzanne ; — 2017

In het boek De Droomdenker geeft Suzanne Buis een kijkje in het hoofd van het personage Wouter, een gevoelige beelddenker. Op school denkt de juf dat Wo...

MINDSET KWARTET

Snijder, Lonneke ; Raeijmaekers, Floor ; Corstiaans, Inge ; — 2017

Kwartet met als doel om op speelse wijze een groeimindset te (blijven) ontwikkelenen. hierbij komen zaken aan de orde zoals leren, uitdagingen, fouten m...

SLAGVAARDIG MET SNELLE KLEUTERS

Habermehl, Marian ; Poel, Lilian van der ; — 2017

Boek met theorie en praktijkvoorbeelden over  de signalering en begeleiding van kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong.  In deel 1 wordt ing...