PEER TALK IN COLLABORATIVE WRITING OF PRIMARY SCHOOL STUDENTS
a conversation analytic study of student interaction in the context of inquiry learning

Vanuit het lectoraat Taalgebruik en Leren van NHL Stenden Hogeschool is tussen 2012 en 2015 een project uitgevoerd met zes basisscholen, waarin werd nagegaan hoe interactie in groepjes tijdens onderzoekend leren zowel de taal- als denkontwikkeling kon bevorderen. Voor dit promotieonderzoek heeft Anke Herder zich gericht op video-opnamen van leerlingen in de midden- en bovenbouw die samen aan het schrijven waren. Deze gesprekken zijn geanalyseerd om meer zicht te krijgen op aspecten van samen schrijven en leren. 

De analyses gaven meer inzicht in hoe leerlingen voorstellen doen voor de inhoud en aanpak, en hoe deze behandeld worden. Tijdens het genereren van nieuwe ideeën bespreken leerlingen de relevantie en gepastheid van voorstellen. Tijdens het formuleren reflecteren ze op de aspecten van correctheid, bijvoorbeeld door instructies van de leerling die meeleest. Leerlingen uiten hun kennis onder andere als verantwoording voor een eigen voorstel of juist voor en afwijzing van het idee van een ander. 


Titel informatie
Auteur

Herder, Anke

Uitgave

Groningen : University of Groningen, 2020

Collatie

231 p.

ISBN

9789464162240

Annotatie

Met lit.opg.

Publicatiejaar

2020