SCHOOL EN THUIS
succesfactoren voor het verbinden van twee leefwerelden

Leerlingen gedijen erbij als de leefwerelden van thuis, school en buurt elkaar overlappen. Het is echter niet altijd eenvoudig om de verschillende leefwerelden op elkaar af te stemmen. Het belang van het verbinden van deze leefwerelden en de invloed van sociaal-economische achtergrond, armoede en migratie hierop worden in dit boek onderbouwd. Daarnaast biedt het praktische handvatten om met ouders in contact te komen en te blijven. Het geeft tips voor het faciliteren van ouders, zodat zij hun kinderen daadwerkelijk kunnen ondersteunen bij het leren en het maken van schoolloopbaankeuzes.

Het boek benoemt succesfactoren om – juist ook als verschillen groot zijn – met ouders samen te werken aan het toekomstperspectief van alle leerlingen.

Om de bredere context waarin scholen en ouders samenwerken beter te begrijpen, plaatst Iliass el Hadioui in zijn inleiding op dit boek de worsteling van de scholen met het omgaan met diversiteit in een stadssociologisch perspectief.
Annette Diender schreef de portretten na elk hoofdstuk. Hierin vertellen scholen, bijvoorbeeld in Rotterdam, Groningen en Almere, hoe zij de samenwerking met ouders vormgeven en welke positieve effecten dit heeft.


Titel informatie
Auteur

Lusse, Mariƫtte; El Hadioui, Iliass; Diender, Annette

Uitgave

Huizen : Pica, 2019

Collatie

120 p. ; 14 cm

ISBN

ISBN9789492525710

Publicatiejaar

2019